تجربهٔ کاربری یا User Experience

مخفف User Experience به معنای تجربه کاربری است و همانطور که از نامش پیداست به مفهوم تجربیات کاربر دربارهٔ استفاده از یک محصول یا سرویس خاص است. به بیان ساده تر، UX همان اثری است که در ذهن کاربران باقی می ماند.
نخستین بار در تاریخ، فردریک وینسلو تیلور اولین پژوهش تجربه کاربری را انجام داد که در مورد تعامل کاربران با ابزارهایشان بود.
طراح تجربه‌ کاربری فردی است که تجربه‌های خوب و بد کاربران را ارزیابی می کند، و دقیقا نیاز‌های آنها را شناسایی می کند و برای حل مسائل آنها راهکار پیدا می کند. وظیفه این شخص، ارائه خدمات یا محصولات مورد پسند، ارزشمند، کارآمد، قابل استفاده، در دسترس و معتبر است.

what-is-user-experience

با این روش دقیقا مشخص می شود که کاربر در زمان استفاده از محصول چه حسی دارد و در ایجاد خلق یک حس خوب برای کاربران بسیار حائز اهمیت است.
فواید تجربه کاربری خوب چیست؟
– آسان کردن استفاده از تکنولوژی
– پایین آمدن خطاهای کاربری
– افزایش استفاده از تکنولوژی
– مصرف مجدد محصول توسط مشتریان
– کاهش هزینه ها در توسعه محصول
– بالا رفتن فروش محصول
– پایین آمدن هزینه های پشتیبانی

اجزای تجربه کاربری کدام است؟

طراحی کاربری اجزایی دارد که باعث میشود نتیجه مطلوب حاصل شود، از جمله:

-طراحی تعاملی

در این اصل باید در نظر گرفت که رابط کاربری انسان است و دراین راستا تمهیداتی در نظر گرفته شود مانند:
راههای ارتباط با محصول برای کاربران مشخص شود.
برای فعالیتهای ویژه از رنگها استفاده شود.
سرعت لودینگ صفحات افزایش یابد.
از المان های مفهومی برای استفاده کاربران استفاده شود.
در تمام قسمتها سادگی و کاربر محوری در نظر گرفته شود.

-کاربرد پذیری

در این قسمت باید کارآیی، امکانات، ایمنی و آموزش پذیری در الویتها قرار گیرد.

-معماری اطلاعات

در این نوع طراحی نحوه دسته بندی و نمایش اطلاعات باید به گونه ای باشد که کاربران هنگام جستجو و پیدا کردن اطلاعات به مشکلی برخورد نکنند و به راحتی نیازهای خود را برطرف نمایند.

-کاربر پژوهی

پژوهش در میان کاربران به روشهای مختلف انجام می شود:
نظر سنجی از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی
نظر سنجی چهره به چهره
مصاحبه
رصد کردن فعالیتهای کاربر

-استراتژی محتوا

یک طراح کاربری موفق باید بداند که ، چه محتوایی و چه زمانی باید منتشر شود؟ و چه کسی این محتوا را تولید و منتشر کند و قوانین و محدویتهای این روش را بخوبی بشناسد.

what-is-user-experience02

فرآیند طراحی تجربه کاربری چگونه است؟

-استراتژی

استراتژی اولین مرحله در طراحی است و کمک می کند که مشخص و با هدف گام برداشته شود.

-تحقیق

شناخت نقاط ضعف و قدرت محصول یا سرویس از دیدگاه کاربران و شناخت نیازهای آنها دومین گام در این فرایند است.

-تحلیل

درسومین گام ، برای کاربران پرسونا تعریف می شود و کاربر هدف مشخص، و با توجه به شناخت خصوصیات و خواسته های او قدم برداشته می شود.

-طراحی

گام چهارم این است که به صورت مکتوب و روی کاغذ از ابتدا تا انتها طرح دیده می شود و باگهای احتمالی برطرف می شود.

-تولید و راه اندازی اولیه

در پنجمین گام پس از تولید یک نسخه آزمایشی از طرح راه اندازی می شود.

-ارزیابی

در گام ششم کل طرح را ارزیابی خواهد شد و نقاط ضعف را برطرف می شود.

-ارائه محصول

در آخرین گام محصول یا سرویس به کاربران ارائه می شود.

-چه کسی می تواند طراح تجربه کاربری باشد؟

تمام صاحبان کسب و کارها چه بزرگ و چه کوچک، هر کس که محصول یا خدمتی برای ارائه به مشتری دارد باید یک طراح تجربه کاربری باشد و بتواند تجربه‌های خوشایندی برای کاربران به جا گذارد.
از آن جایی که تجربهٔ کاربری یک مفهوم پویا است که به طور مداوم با توجه به تغییرات در شرایط مصرف و نیز گسترش زمینه‌های کاربردی، در طول زمان تغییر می‌کند، اگر اصولی انجام شود بهترین نتیجه را حاصل می کند.

برای مشاوره رایگان در رابطه با طراحی سایت حرفه ای خود، از طریق فرم تماس با ما به کارشناسان راد مراجعه نمائید.